top of page

3 pitching-tips for spilleliste plassering


De som jobber hos oss med å pitche musikk til spillelister vurderer fortløpende hva som skal pitches. For at din utgivelse skal bli vurdert må du oppfylle kriteriene som vi forklarer i dette innlegget. Les videre for å lære mer om hva som forventes for å øke potensialet for plassering i spillelister. På bunnen av dette innlegget ligger link til en PDF med eksempler på hvordan informasjonen i dette innlegget kan benyttes.


NB: Pitching direkte til Spotify gjøres selv via Spotify for Artists. Dersom du vil ha hjelp med å se over pitchen, må du invitere en av oss inn i Spotifyteamet ditt. Ta kontakt etter behov.

Det anbefales at utgivelsen sendes inn minst seks uker før utgivelsesdato. Utgivelsesdatoen bør også være en fredag hvis den skal pitches. Hvis streamingtjenestene får inntrykk av at utgivelsene dine planlegges nøye, øker dette sjansen for at utgivelsens pitch blir suksessfull.

Kort forklart hva som forventes under de spesifikke delene:

  • Project Description: Så tydelig beskrevet som mulig. Alt må være skrevet på engelsk.

  • Marketing Highlights: Så tydelig beskrevet som mulig, og oversiktlig satt opp. Alt må være skrevet på engelsk.

  • Track Lyrics: Inneholde teksten til den spesifikke låten, og at den følger iTunes retningslinjer.

Project Description

«Project Description» finner man i katalogen under prosjektseksjonen med undertittelen «Project Info». Her er streamingtjenestene ute etter hvem du er som artist, og hvorfor din kommende utgivelse er spennende og verdt å sjekke ut. Her er det lurt å skryte av seg selv. For eksempel, om de minste eller større tingene som har påvirket karrieren. Prosjektet skal beskrives i pitchen, ikke spesifikke låter, med mindre du skal utgi en singel. Teksten må skrives på engelsk. Dette skyldes at de som skal lese pitchen som regel er engelskspåklige. Pitchen bør også være så godt og tydelig skrevet som mulig.

Hvis du skal utgi et album, forventes det at albumet inneholder en focus track, som er hovedlåten til albumet. Det er viktig at dette også blir oppgitt.

VIKTIG: Et focus track kan ikke være utgitt tidligere.


VIKTIG: Legg inn Google Drive/Dropbox link som inneholder artwork, lydfil, presseskriv på engelsk/norsk, pressebilder og annen informasjon du mener kan være relevant.

Marketing Highlights

I katalogen under prosjektseksjonen finner man «Marketing Highlights». Her skal du oppgi alt av informasjon om promotering rundt prosjektet eller singelen. Konsertturneringer, radio og pressedatoer, SoMe kanaler og budsjett er også hensiktsmessig. Det er også viktig her at teksten skrives på engelsk av samme årsak som over. Markedsføringsplanen anbefales å settes opp ved bruk av for eksempel, bullet points. Har du ingen eller begrenset markedsplan svekkes muligheten for å vinne fram.

Under «Territory Specific Highlights» kan det oppgis informasjon om markedsføringshendelser i spesifikke land. De samme kriteriene og anbefalingene gjelder her også.

Track Lyrics

Under låtenes informasjon seksjon finner man «Track Lyrics». Her er det viktig at du legger inn teksten til utgivelsen. Gjøres ikke dette medfører det at iTunes ikke prioriterer utgivelsen. Det er ulike krav til hvordan oppsettet til teksten skal se ut når den sendes inn. Derfor er det nødvendig at du følger iTunes detaljerte retningslinjer for å få sendt inn teksten riktig. Retningslinjene finner man her: https://help.apple.com/itc/musicstyleguide/en.lproj/static.html#itccfbeba319

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page